2015-04-28

Spiltan +69%!



Hoppsan!

Jag har ju som bekant ingen vidare förmåga att välja aktier som stiger ordentligt i värde och har därför nuförtiden en ganska tråkig investeringsstrategi (se tidigare inlägg), men för att hänga med lite i debatten kring sparande etc. och för att visa stöd till det arbete som Spiltans VD Per H. Börjesson och medarbetare bidrar med köpte jag för ett par år sedan på mig en liten post aktier i bolaget Spiltan.

Dotterbolaget Spiltan fonder har ju ett antal fina fonder, bl a Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Spiltan Räntefond, vilka båda finns i min fondportfölj.

Dessa aktier har gått mycket bra, men riktkursen för den kommande månatliga handeln tog ett minst sagt ordentligt skutt uppåt pga ny värdering av det stora innehavet Paradox Interactive vilket beskrivs i ett nyhetsbrev från Spiltan: Från 1300 kronor till 2200 kr per aktie! En uppgång med 69% i ett nafs.

Man skriver själva att osäkerheten kring denna externa värdering är stor.

Detta är absolut ingen rekommendation att köpa aktier i Spiltan, men jag kan varmt rekommendera VD:s inlägg i debatten kring sparande, investering och pensioner - Sparrebellen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar